Surah Al-Anfal dan At-Taubah
في يغلبون الشام كالبصر اتبع اول مفعولا عن الكوفي دع
Pada perkataan يغلبون dalam bait ini,syami dan basri mengira iaitu pada ayat يغلبون ثم,imam lain semua tidak kira.pada perkataan مفعولا yang pertama,kufi tidak kira,imam lain semuanya kira pada ayat مفعولا كان امرا الله ليقضى ولكن,tempat yang kedua semuanya….
بالمؤمنين الكل لا البصري عد والمشركين الثان للبصري ورد Pada kalimah المؤمنين semua imam kira kecuali basri pada ayat وبالمؤمنين بنصره ايدك الذي هو,pada kalimah المشركين yang kedua sahaja basri kira dan imam lain tidak kira iaitu pada ayat المشركين من برئ اللهان,pada tempat yg pertama semua imam bersepakat mengira manakala pada tempat yg ketiga semua imam bersepakat tidak mengira….
و القيم الحمصي عدا نقله وللدمشقي اليما اوله
ثمود عند المدني الاول عد كذا للثان والمكي انقل
pada kalimah القيم himsi kira,imam lain tidak kira iaitu pada ayat القيم االدين ذلك.kalimah اليما yg pertama sahaja yg dikira oleh dimasyqi dan tidak dikira oleh imam lain manakala pada اليما yg kedua semua imam bersepakat untuk tidak mengira.bg kalimah ثمود,ianya dikira oleh hijazi sahaja,imam lain tidak mengira dalam ayat وثمود وعاد
Surah Yunus
والشام لفظ الدين والصدور عد والشاكرين لسواه يعتمد
Dalam bait ini,kalimah الدين dan الصدور syami sahaja yg kira,imam lain tidak kira dalam ayatوشفاء لما في الصدور,له الدين مخلصين .pada kalimah الشاكرين pula imam lain semuanya kira kecuali syami yg tidak kira dalam ayat الشاكرين من لنكونن.pada kalimah الر semua imam tidak kira….
Surah Hud
وللكوف والحمصي تشركون عد ثانى لوط عنه كالبصرى رد
Pada kalimah تشركون himsi dan kufi kira,imam lain tidak kira iaitu dalam ayat تشركون مما برئ انى واشهدوا.pada kalimah لوط yg kedua sahaja tidak dikira oleh himsi dan basri,imam lain semuanya kira dalam ayat لوط قوم في يجادلنا manakala pada لوط yg pertama semua imam bersepakat untuk mengira….
سجيل المكي مع الثاني انتمى وعد منضود لدى سواهما
Pada kalimah سجيل makki dan madani thani kira,imam lain tidak kira pada ayat سجيل من حجارة عليها وامطرنا.bagi kalimah منضود pula tidak dikira oleh makki dan madani thani manakala imam lain kira dalam ayat من سجيل منضود….
ومؤمنين الحمص مع حجازهم مختلفين اعدده عن دمشقهم
كذا العراقي وعاملونا هم مع الاول ناقلونا
Pada kalimah مؤمنين himsi dan hijazi kira,imam lain tidak kira dalam ayat مؤمنين كنتم ان خيرلكم الله بقيت.pada kalimah مختلفين pula,dikira oleh dimasyqi dan Iraqi manakala imam lain tidak kira dalam ayat مختلفين يزالون ولا.bagi kalimah عاملون,dikira oleh dimasyqi,Iraqi,dan madani awal,imam lain tidak kira dalam ayat عاملون انا…
Bg kalimah الر,semua imam tidak kira….
Surah Ar-Ra’d
جديد النور سوى الكوفى عد وللدمشقى البصير يعتمد
pada kalimah جديد dan النور kufi sahaja tidak kira manakala imam lain semuanya kira iaitu dalam ayat جديد خلق لفى انا dan والنور الظلمات تستوى هل ام.pada kalimah البصير pula dimasyqi sahaja yang kira,imam lain tidak kira قل هل تستوى الاعمى والبصير
سوء الحساب عد شام اولا وقبله الباطل للحمصي انجلا
من كل باب عده البصري وايضا الشامي والكوفي
Pada kalimah الحساب سوء yg pertama iaitu الحساب سوء لهم اولئك syami sahaja yg kira,imam lain tidak kira tetapi pada سوء الحساب yang kedua semua imam mengira ….seterusnya pada kalimah الباطلhimsi sahaja kira imam lain tidak kira pada ayat طلوالبا كذلك يضرب الله الحق….pada kalimah باب كل من,basri,syami dan kufi kira manakala imam lain tidak kira dalam ayat باب كل من عليهم والملاءكة يدخلون
No comments:
Post a Comment